fredag 17 augusti 2007

Zzzz

Jag ska berätta om vår andra semester, men inte ikväll. Vi missade färjan i Helsingfors i går. Fick åka de sexton milen till Åbo i vild panik, konstant sjungandes finska barnsånger för en arg bebis, medan jag pressande den stackars Xsaran att gå på tok för fort för att överhuvudtaget ha en chans att hinna innan den färjan också avgick.

Väl framme i Åbo hade vi ett par ångestladdade minuter innan vi fick beskedet att vi faktiskt skulle få komma med på denna färja. *pustar* Och slutligen, på färjan, fick vi faktiskt en hytt att sova i också! Allt löste sig till slut, men stressen och ångesten satt banne mig i ett tag. Minna var i alla fall glad så snart hon fått lite käk. Gud så skönt att inte ha större krav än så!

Var framme 06:30 i morse, och åkte direkt till mamma, där vi fick lite frukost i utbyte mot bebispussar. Alla var nöjda med den dealen. Nu är klockan en timme mer i Finland än här, och senaste nattens sömnbrist börjar göra sig gällande. Ska duscha och krypa ner bredvid min lilla varma bebis. Och för första gången på två veckor ska jag även sova intill min man!

För övrigt kan jag bara konstatera att jag fått insikt om hur långtradarchaffisarna har det på Finlandsfärjorna... Jag har i all min naivitet trott att de har en egen avdelning på Viking Linebåtarna för att få vara ifred från fulla kryssningsresenärer. Ack vad jag bedrog mig! Vi hade hytten på deras avdelning och nu har jag sett hur det funkar. Bakom kulisserna röker chaffisarna i korridorerna, och krökar på riktigt ordentligt. Sedan kör de, ett fåtal timmar senare, av färjan med sina gigantiska fordon och färdas på samma vägar som vi andra. Lite mörkrädd blir man allt. Och jag som redan innan hade tendenser att vara överbeskyddande...

God natt.



1 kommentar:

Anonym sa...

Känner mig lite småtrött ikväll också faktiskt... men det är skönt att vara hemma efter en sådan resa. Tvättstuga, hundpromenader, diskning och allt är nästan avklarat nu också... Bebis sover och Mia duschar. det är en skön natt. Hörde sysrsorna när jag var ute med Doris förut... Inte fanns det väl syrsor på våra breddgrader för tio år sedan?
Nä, nu svamlar jag nog lite... Sov gott...