lördag 14 november 2009

En sådan kväll

Jaha, hur har du det ikväll? Jaså, på så sätt. Ja...här har vi en sådan där kväll igen.

En sådan där kväll där båda barnen sover i min säng. Eller sover och sover...

En sådan där kväll då jag precis lagt mig i badkaret och lyft min bok men inte ännu hunnit läsa ett ord innan jag hör Minna vråla efter mig. En sådan där kväll där hon återigen hostat tills hon inte får luft och slutligen kräks. En sådan där kväll där hon kräks ner hela sängen, täcket, kuddar, lillebor, madrassen-inte där den plastade frottén ligger-, sig själv och bara gråter. En sådan där kväll då lillebror får stå i sin spjälsäng, gråtandes av dels ett brutalt uppvaknande och dels över det faktum att han står i sin säng, medan jag sanerar sängen, medan jag droppar vatten över golvet och Minna gråter och hostar bredvid mig. En sådan där kväll där tvättmaskinen fylls med tvätt, ungefär hälften av allt, och resten ligger i badkaret. En sådan där kväll där Viktor tar en timme på sig att somna om. En sådan där kväll där jag ger upp tanken på att bada, på att få egen tid.

En sådan där kväll där jag ber till Gud att han ska låta Minna sova i lugn och ro, utan fler andningsproblem den här natten.

En sådan kväll är det ikväll.

4 kommentarer:

Linda sa...

Åååh, men snälla söta ni!
Vad ont det gör i mitt mammahjärta att läsa om hur jobbigt Minna har det :-(
Skickar en massa styrkekramar. Det är (tyvärr) det enda jag kan göra..

Johanna sa...

Åh! Hjärteknip här med! Lilla fina Minnan. Och Vikorv! Hoppas ni får sova gott...Kram!

Tessie sa...

Åh, jag kan bara hålla med ovan! Pluttisarna!!

Vi har en liknande kväll... fast utan kräk. Vilmer låter mer som han ska få världens krupp varje gång han sätter igång och hostar men så lyckas han ta det lugnt och så somnar han om :-( Pussa dom från mig!

Mian sa...

Tack, gulliga ni!