lördag 15 december 2012

Ha lite folkvett, för fan

Hur svårt ska det vara att ha lite historiskt perspektiv, empati och vanligt jävla folkvett? Om du är vit och tycker ordet neger är rimligt att använda på något sätt, då är du fel ute. Det passar sig inte vare sig på godis eller i något annat sammanhang. Ja, ja...kom gärna dragandes med att ordet i sig betyder svart, gör det. Det är dock helt oväsentligt i sammanhanget! Grejen är att svarta förtryckts av vita i många hundra år, på extrema sätt emellanåt, och om nu svarta själva inte gillar att vita använder det ordet då ÄR DET VÄL BARA ATT LÅTA BLI! Tänk efter.

Just nu rasar en märklig "debatt" lite varstans om huruvida Sverige är ett fegt land som ska klippa bort tre dockor ut tomtefilmen som visas i Kalle Anka på julen. Det fina är bara att det är Disney som ÄNTLIGEN tar sitt ansvar och plockar bort nidbilder som hela tiden varit unkna och inte särskilt trevliga. Det är för att det är just nidbilder de plockas bort, inget annat.

Så länge svarta tar illa vid sig om vita säger n-ordet, eller gör stereotypa tolkningar (minns alla märkliga gamla filmer då vita spelat svarta med hjälp av skokräm och läppstift) på olika sätt är det bara att RESPEKTERA OCH GE FAN I ATT ÄGNA SIG ÅT DET. Ska det vara så svårt att begripa?




Jag fortsätter ösa kärlek över mina barn och försöka lära dem att vara lyhörda, ödmjuka människor som respekterar andra.

- Posted using BlogPress from my iPhone

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh jag gillar när du är engagerad,
men, om men får tro en del medier är det en smula överdrivet. Jag kanske tycker att man ska åtgärda problemet, inte allt nu, utan ta det lite pö om pö. Då tror jag ingen skulle bry sig.
Men jag tycker faktiskt att den svarta dockan hos jultomten är tuff och söt. Jag kommer att sakna henne.
Fast nu är jag en smula vimmelkantig så förmodligen får jag ångra mig imorgon.

Godnatt min vän.

Mian sa...

Jag läser vad folk skriver på Facebook om det och får en stark längtan efter att helt lägga av med sociala medier. Kanske ska jag till och med packa, ta med mig barnen och fly någonstans långt borta där jag slipper ha att göra med så mycket människor. Jag har liksom inte tillräckligt tjock hud som skyddar mot intolerans, fördomar, dumhet, ondska... Åh, om du bara såg hatet som frodas just nu i en tråd på Facebook... Och runtom i världen dör människor.

Anonym sa...

Jag gillar inte facebook.
Jag förstår inte att människor frivilligt låter sig bli reklammedier, dessutom gratis!
Om jag ska göra reklam eller bära reklambudskap i en eller annan form ska jag ha betalt.
Och att många människor är idioter behöver jag inte facebook för att få reda på.
Jag är glad att slippa trådar på fb.
Varför har jag hittat dig?