fredag 8 oktober 2010

Empati, kärlek, medmänsklighet

För mig handlar det om empati och medmänsklighet. Varje gång jag tar del av debatten om invandring, flyktingpolitik, anhöriginvandring och allt som hör därtill tänker jag på empati och att försöka sätta sig in i en annan människas situation.

Om jag levde i ett land där jag riskerade att bli dödad för mina åsikters skull, där jag riskerade att min son skulle torteras till döds och min dotter våldtas, där min mamma och min syster riskerade att lemlästas eller bara helt enkelt försvinna, skulle jag då tveka att försöka fly med dem till ett tryggare land? Knappast. I vissa fall finns inget val, det handlar om att ha ett ansvar.

Om jag blev "insläppt" i det nya landet och inte min familj, skulle jag då kämpa för att få hit dem? Garanterat. Jag skulle inte kunna se mig i spegeln, inte kunna gå rakryggad mer, om jag lyckats fly men inte fått med mig dem jag älskar och lever för.

Skulle jag umgås med mina vänner och släktingar i det nya landet, och vilja bo nära dem? Självklart! Alla människor behöver känna gemenskap och trygghet.

Jag är inte fullständigt dum i huvudet, jag inser att det finns en mängd praktiska och ekonomiska skäl till att vi inte kan ta emot alla som vill komma hit, men om det bara fanns en liten gnutta mer medmänsklighet , förståelse och kärlek i stelbenta myndigheters och inskränkta svenssons resonemang skulle världen kanske bli en lite bättre plats.

Det är för lite kärlek i världen.

Det är sådant jag funderar på ikväll.

4 kommentarer:

Fula tanten sa...

Oerhört fint skrivet, Mia!

Johanna S sa...

Mia, du är så klok! Om det var nyval idag skulle jag rösta på dig till invandrarminister, integrationsminister, jämställdhetsminister men framför allt till statsminister!!

Mian sa...

<3 Kram på er!

Tora sa...

Hear hear!