tisdag 29 december 2009

Det här med mat

Det är banne mig inte lätt, det där med mat. Jag vill ju väldigt gärna ge mina barn hälsosam god mat, men de är rätt kräsna. Sakta men säkert går det dock att genomföra förändringar, och det glädjer mig.

Köpköttbullar finns inte här hemma, och efter en del gnäll från Minnan från början slukar hon numera mina hemmagjorda. Mycket bra! Hon är dessutom grym på att äta vegetariska alternativ, och faktiskt inte speciellt begiven på kött. Utmärkt! Vikorv är bra på fisk, så det är en god början.

Jag tänker ofta på hur mamma kämpade med mig då jag var liten. Inte bara var jag kräsen, jag var banne mig omöjlig med mat! Hatten av för mamma som inte gav upp. Hon lärde mig mycket om matlagning och en sund kost, och jag hoppas jag kan överföra det till mina barn.

Med stolthet kan jag i varje fall konstatera att jag inte ätit en endaste pizza 2009, och ingen take away/snabbmat i övrigt på tio månader. Heja mig, jag föregår som ett gott exempel inför mina barn. Jag vill inte att de ska äta skit, alltså gör jag inte heller det!

Inga kommentarer: