fredag 7 mars 2008

Bullfest

Jag blir så matt! Jag hade verkligen tänkt och planerat att åtminstone mitt första barn inte skulle få smaka sötsaker och sånt i första taget. Tanken var att det skulle dröja innan hon fick upp ögonen för dylika saker. Då vi vuxna blivit bjudna på bullar, glass och så hemma hos andra har jag medvetet inte bjudit Minna. Jag har varit noga med att hon inte ska stoppa i sig sådant med socker, dels för tändernas skull, och dels eftersom min far alltid drillat mig om diabetesrisken.

Men så finns det "snälla" människor, utomstående människor, som ger Minna sötsaker utan att fråga först. Vänliga människor som tycker att hon väl kan äta lite bulle, bara nu. Och så upprepas den proceduren ett par gånger, eftersom det varit mycket kalas och så på senare tid. Så vad händer? Min dotter sitter nu och sträcker sig efter bullar och kakor då hon ser sånt hemma hos andra.

Tack så jävla mycket, utomstående, vänliga människor!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tusan vad arg jag skulle vara, förstår precis din ilska. Jag hävdar bestämt att det är idioter som introducerar sötsaker för sina ungar, och dom gör det alldeles för tidigt. Förr eller senare kommer ungarna ändå på vad godis är, så varför bjuda på det innan dom ens kan stava till ordet. Suckers!

Mian sa...

Exakt! Och sen inser även jag att det är svårare då man har fler än ett barn, eftersom äldre syskon lär de yngre. Men det här... *svär*

Anonym sa...

Vad glad jag skulle bli.

Mia sa...

Oj, det där var en tankegång som lät smart men som man inte ens skulle komma på tanken när man inte har egna barn (försöker minnas om jag har bjudit nån unge på något sött). Men låter helt klart vettigt att introducera sötsaker så sent om möjligt.

Mian sa...

Mia; Det här är folk som HAR barn! Annars skulle jag (kanske) inte reagera lika starkt. Kan vara att jag är så van vid hur man gör med andras hundar, och även applicerar det på barn, men jag tycker man frågar noga INNAN man eventellt ger något.

Henning; Glad? Är du ironisk eller har jag missat något viktigt?

Mia sa...

Okidoki, då var det ju en annan femma. Själv är jag varken van vid hundar eller barn. Endast katter och dessa brukar man ju inte ge bullar speciellt ofta, möjligtvis en skiva ost och då skulle jag nog fråga.

Mia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Ironisk som attan.