fredag 21 december 2007

Allvarligt talat

Jag får fan ont i magen. Det är banne mig helt vanvettigt att vi helt håller på att förstöra världen vi lever i. Jag gillar också att resa, och skulle gärna åka långt bort. Jag längtar efter att resa till delar av världen där jag aldrig varit, och kan verkligen längta efter att få upptäcka nya favoritresmål. Men inte till vilket pris som helst! Att flyga är verkligen helt miljövidrigt; en Thailandsresa för fyra personer motsvarar i koldioxidutsläpp tre års normal bilkörning! TRE ÅR! (finns som otäckt räkneexempel i dagens SvD) Jag blir mörkrädd.

Såg en begåvad kvinna på TV4 Nyheterna igår. Hon fick frågan om hon funderat på att kompensera sin flygresa med utsläppsrätter, och hur det kändes att flyga när man vet vilket belastning det är för miljön. Hennes svar:
-Det känns ju liksom rent när man är ovanför solen och molnen och så.


...

Var har hon varit de senaste åren, som så helt har missat miljöpåverkan flyget har? Nästa fråga, hur jäkla högt flyger människan? OVANFÖR SOLEN??

Och varför i hela helvete envisas folk med att köra dessa jävla SUV:ar, och använda dubbdäck? En sak är väl om man bor i Norrlands inland och där i krokarna, men här i stan? VARFÖR?

Nej, jag har verkligen ont i magen över stackars naturen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visste du att bland det roligaste man kan göra om man är ung i det enormt folktäta japan?
Jo, man sätter sig i minibussar och ÅKER karaoke! I flera timmar åker man runt och har en rullande karaokefest. En riktigt stor industri.
Meningsfullt och miljövänligt va? :)

Mian sa...

*ryser*