måndag 29 september 2008

Mentala kalhyggen

Jag är så leds på inskränkta, fördomsfulla idioter! Utan att gå in på det hela alltför djupt kan jag bara konstatera att min Sofie sammanfattar min frustration riktigt bra här.

Är folk inte smartare idag än att de skyller samhällsproblem och vissa personers bristande moral/empati på religion och/eller etnicitet? Hur kan en människa enligt vissa vara mindre värd för att han/hon kommer från "fel" land, har "fel " religion eller "fel" sexualitet? Har vi inte kommit längre än så?

Vad är det för fel på folk som har sådana otäcka värderingar? Har de fått för lite kärlek? Är de identitetssvaga och lättlurade? Är de onda psykopater? Hur får man dem att vakna upp?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar vara lite arg, jag vågar inte svara på ditt inlägg, men jag har lite frågor ang "Att köpa hund"
Om du vill hjälpa Stellan och mig med tips och råd så kan du väl maila....

Mian sa...

:-) Joho, du är ju modig, vet jag. Klart du vågar svara på det jag skriver!

Och jag mailar er direkt.

Anonym sa...

Lättare att skylla ifrån sig än att ta tag i sina problem tyvärr.... Känns som vi känner igen fenomenet. Fort det blir lite lågkonjuktur så är det någon annan som kommit och tagit jobben, frun, mannen, hunden, cykeln mm.
Så nej, folk är inte smartare idag än innan andra världskriget tyvärr.
Har ju dimpit ner en och annan propaganda post från vår kära höger som jag har lust att ta och köra upp någon stans på fjortisgrabbarna som är ute och springer deras ärenden..... Även när de nu står nere på stan...

Hoppas det är bra med er annars by the way.

Mian sa...

Lilla mimsan: Jo. du har tyvärr rätt. Och ja, det är väl ungefär vad jag tycker propagandan och de som sprider dyngan fötjänar!