onsdag 10 september 2008

Beslutsångest

Nu har jag i stort sett bestämt mig. Tror jag. Kanske. eller...jo...nej...jag vet inte. Jo, jag har nog bestämt mig. Tror vi ska vänta med valp trots allt. Det finns visserligen aldrig ett läge som är helt rätt att skaffa valp, men jag tror faktiskt att det egentligen hade varit bra nu. Samtidigt kan jag inte låta bli att ta det som ett tecken då en (oseriös uppenbarligen) uppfödare går och säljer valpen vi visat intresse för och i stort sett tingat. Kommunikationsbrist i uppfödarfamiljen, visst, men samtidigt ruskigt oseriöst och oproffessionellt. Och därför ska vi nog inte köpa en valp av dem, trots allt.

Jag har väldigt kluvna känslor just nu, och någonstans har jag ändå känslan av att jag missar världens grej. Men man kan väl inte sakna något man aldrig haft? Och hur som helst, det är lugnast så här för Doris.


Fast jo...jag är besviken och undrar vad som egentligen är rätt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ganska övertygad om att du Inte missar "världens grej". Jag tror det är bra med en seriös och kunnig uppfödare som du, när som helst kan ringa om det är något du funderar över, få feedback ifrån osv. Ha is i magen, hund tar alltid längre tid att leta reda på än vad man tror, även om jag vet hur besviken man blir. Vi fortsätter att spåna. Såg för övrigt en underbar DbD hane idag. Kram

Anonym sa...

Världen "grej" kommer till er om ca 97 dagar, passa på att njuta av tiden fram tills dess. Om du frågar mig (och Stellan) så är barn nr 2 inte alltid lika lätthanterlig som den första. Ni kommer att behöva ALL eran tid till barnen så ni har helt enkelt inte tid med någon liten valp. Om vi köper en liten gris så får du låna den!!!

Anonym sa...

Håller inte med faktiskt, är övertygad om att Mia skulle klara av en valp. Jisses, hon är ju mer rutinerad än vad folk tycks tro gällande hundar. Beror ju helt och hållet på hur man är som person. Är insatt i "hundvärlden" och vet många runtomkring mig som både har kennel (valpar) och barn. Allt blir vad man gör det till!

Anonym sa...

Oj då jag blev nog lite missuppfattad, mitt inlägg var inte illa menat på något sätt!

Mian sa...

Maria: Jag tog det inte så heller. :-) Men Minna var inte jättelätthanterlig alls, så jag hoppas tvåan blir lite, lite lättare... Nåja, det enda man kan vara säker på i det sammanhanget är väl att det blir annorlunda. :-)

Mja, om det är mops ni funderar på kan jag nöja mig med att klappa den lite någon gång...;-) Och vi skaffar en amstaff längre fram, ifrån en seriös uppfödare, precis som Sofie rekommenderar.

Och Sofie, tack för att du orkat lyssna och analysera i typ hundra timmar senaste dagarna! vad skulle jag göra utan min egna pitbullkompis! :-D

Det hade varit mysigt att ha en liten valp här hemma från i morgon, men Doris ser väldigt nöjd ut...

Anonym sa...

Bättre vänta och få valp från en seriös kennel. Man vet ju aldrig vad som kan hända. Svägerskans grannar på lander fick tyvärr erfara hur det är att köpa från ngn som inte var jätteseriös.Du får vänta på Gudrun ett tag till!

Mian sa...

Lilla Mimsan: Jag har så pass mycket kunskap och erfarenhet av hundar att jag vet att jag klarar att bedöma en hunds stabilitet ganska snabbt. De skulle ha båda föräldrarna hemma till valparna då jag kom, och jag hade begärt att få se alla befintliga papper.

Däremot var det så jäkla klantigt och oseriöst att Fru Uppfödare sålda valpen vi mer eller mindre tingat eftersom Herr Uppfödare inte var hemma och hade lyckats glömma att tala om för henne hur det låg till. Det var var som gjorde att vi beslutade att vi inte köpa hund från dem.

Visst är det en risk man tar då man köper en blandras, men har man bara kunskaper och omdöme kan det bli riktigt bra. Har många fina exempel på det i min bekantskapskrets.

Dessutom har jag själv haft en hel del med "problemhundar" att göra, och kan bara konstatera att i 99% av fallen ligger problemet hos ägaren/föraren och inte hos hunden.

Anonym sa...

Precis. Det var det jag menade. Och jag betvivlar inte ditt omdöme men vet att vissa säljare kan mörka vissa saker på valparna för mycket erfarna köpare som upptäcks för sent.