tisdag 13 maj 2008

Tack för den presenten...

I eftermiddags ringde Försäkringskassan. Jag har tydligen bara maj månad på mig att vara hemma med nuvarande ersättning, och efter det skulle jag få ut ungefär en fjärdedel av den summan. Och det går ju inte...

Det innebär alltså att jag måste söka jobb nu för att vår ekonomi inte ska gå helt åt skogen. Och vad värre är, Minna måste börja på dagis! Missförstå mig rätt, dagis kan vara jättebra för vissa barn, och en hel del av Minnas kompisar skulle vara ljuvliga att ha i en barngrupp. Däremot känns det inte som om Minna är mogen för dagis ännu, av flera orsaker (inte bara för att jag är en hönsmamma).

Vi har fått dagisplats från sista maj, på en helt annan förskola än vi önskat, men nu blir vi ju tvungna att tacka ja till den. Och Minna blir tvungen att gå minst femton timmar i veckan, något jag tänkt att vi kunde vänta med till tidigast i höst. Åh, jag har ont i magen! Vill inte att hon ska behöva gå på dagis redan!

Det var min för tidiga trettioårspresent, det. Jag har ju bara mig själv att skylla för den dåliga planeringen/beräkningen, men jösses vad jobbigt det känns nu.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ska vi tvinga min svärmor att gå i pension tidigare så de kan ta hand om de tre små liven....

Anonym sa...

Hade vi bara bott närmare varann (ja, på typ samma ort...*S*) skulle jag hjälpt till med lillsnuttan om det behövts.

Jag är säker på att allt ordnar sig, det brukar ju göra det i slutändan.
Kan dock mycket väl förstå ditt magont...

Kram!

Anonym sa...

Enligt varderdinblogg så är din blogg värld 7 218

Anonym sa...

Fan, det är ju för jävligt!
Jag tycker att försäkringskassan skulle ha påmint dig varje dag så du hade sluppit hålla koll själv på hur många dagar som du har kvar istället för att komma med ett sånt här chockbesked!! Det vore mera passande att staten finansierade ditt levernde tills Minna är 18,det är helt ofattbart att man ska behöva jobba för att få stålar!

Mian sa...

Ja, vad skönt att du är inne på min linje, Stellan! Nu gäller det bara att övertyga FK om det också. :-)