torsdag 15 februari 2007

Språkpolis/gnällkärring


Hur kommer det sig att det blivit vanligt på så kort tid att folk säger "EGENKLIGEN"??? Om ordet stavas EGENTLIGEN är det väl för bövelen så det ska uttalas! Och så har vi en del andra skrämmande korkade uttal av ord, såsom "interjuv", "asseptera" och "ORDENKLIG" (Och hur stavar Du det då, dumhuvud??).

I morse på nyheterna talade annars en forskare om en kvinna som "SJUKNAT"! Senast jag kollade hette det att man "INsjuknade". Jag blir så trött på all språkmisshandel och allt jäkla slarv. Ibland tänker jag att jag kanske borde blivit svenskalärare ändå, men jag skulle antagligen få nervsammanbrott på en vecka.

Och uttryck som "driver du" och "fick du ligga?"... Vad handlar det om? DRIVER DU MED MIG? Och ja, det fanns plats så jag fick ligga ner, eller jaha, du menar om jag fick ligga MED någon? Tydligen är det jobbigt att säga så många ord... Latheten övervinner visheten och det sunda förnuftet, som det verkar.

Så, nu har jag gnällt och skällt nog om det för stunden.

Fjorton dagar till förlossning idag. Ska göra Operation Hårborttagning under dagen (om jag orkar, det kräver numera viss akrobatik) så jag inte ser/känner mig så vansinnigt anskrämlig då jag ska ligga och blotta hela alltet under förlossningen. Jag menar, i det läget är man ändå så förbannat utsatt så varför inte försöka göra något för att hjälpa upp det hela lite? Och jag vet att det inte kommer hjälpa, egentligen (läs det nu långsamt och uttala som det stavas!), men jag vill gärna inbilla mig det så här i förväg.

3 kommentarer:

Anna sa...

Driver du? Ejenkligen spelar det ingen roll hur ordengkligt man pratar. Men måste lära sig att asseptera varandra.

Jag tycker att accessoar egentligen (hihi) bör uttalas aksesoar. Eftersom det stavas på samma sätt som acceptera...

Mian sa...

Driver DU? :-) Okej, rent logiskt kanske det borde vara så, men...

Är annars lite trött på att folk inte fattar hur vårt efternamn ska uttalas. Bara för att det inte innehåller T blir det inte "Hols". Jag menar, vem fan beställer en "pissa" att äta??

Anonym sa...

Svensklärare heter det, inte svenskalärare.