onsdag 25 mars 2009

Medaljens baksida


En dålig sak med att ha barn är att man lever i ständig rädsla att något ska hända dem. Och ibland får rädslan fritt spelrum.

Igår gick jag för att titta till Viktor som sov i sin säng. Jag tyckte det började bli dags för honom att äta, och undrade över varför han inte vaknade någon gång. Jag gick in i sovrummet, och för att göra en lite längre historia kortare kan jag bara berätta att ungen var gulblek, blå om läpparna och fullständigt slapp då jag ruskade i honom eftersom jag inte tyckte att han andades. Vid det laget då jag tog hand hand och skakade om ordentligt hade jag redan försökt få en reaktion ifrån honom på andra sätt.

Jag var så rädd, så obeskrivligt rädd då jag tog Viktors hand för att försöka få liv i honom. Jag var rädd att ta hans hand eftersom jag visste att han skulle vara kall, och eftersom jag var övertygad om att han var död.






(tusen tankar hann fara igenom mitt huvud)






Till slut fick jag lite reaktion från Viktor, och kunde konstatera att han visst andades, om än väldigt svagt.
Då brast det.

På BVC fick vi rekommendationen att om det händer igen ringa ambulans. Jag kan inte begripa varför vi inte tänkte på det igår. På fredag ska vi till barnläkare för kontroll, bara för säkerhets skull.

Viktor kommer inte få sova ensam och ostört förrän tidigast då han är typ tio år gammal, känns det som nu.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fy så läskigt! :-(
Massor med kramar till er.

Anonym sa...

Men usch! Jag fick kallar rysningar på hela mig. Må det aldrig hända någonsin mer. Men om det någonsin händer - ambulans pronto!

Kajsas skolklass sa...

Fy så otäckt. Jag är nära till tårarna. Tänker på er! Må det ALDRIG hända igen.

Antons hårryckningar och näsnyp kommer nog inte kännas lika jobbiga längre när han ligger brevid mig nästa gång...

KRAM!

Kajsas skolklass sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
anki sa...

Jag har inga barn själv men har nära till tårar när jag läser detta...Säger som tidigare nämt; må det aldrig hända igen detta du varit med om...!!

Norrdalen sa...

Men usch o fy så obehagligt! Vad sjutton kan det där bero på då, undersökte de lilleman?

Hoppas ni slipper vara med om det igen!

kram!

Carola sa...

Ryser... fy så hemskt. Förstår om man blir nojjig!, jag har funderat på AngelCare, nu när jag har två vänner som råkat ut för detta.... Stora kramar från mig /C

Mia sa...

Omg vad läskigt! Jag hoppas du aldrig mer ska behöva uppleva det...