tisdag 9 augusti 2011

Mitt liv i en Muminvärld

Jag försöker att inte vara Filifjonkan*, men det går så där... Jag har lite att jobba med, kan vi ju enas om. Att få hänga med Muminpappan på semestern var en höjdare, annars, synd bara att min mamma vägrade ta en bild på då jag hånglade upp honom strax efter att bilden till höger togs. Nåja, jag har ett starkt och livfullt minne av det, i varje fall.


Filifjonkan är en fiktiv karaktär i Tove Janssons berättelser om Mumindalen. Filifjonkan är en osäker men rakryggad figur i stort behov av bekräftelse. Tidigare eventuella traumatiska upplevelser tycks ha präglat hennes personlighet och därför är hon ganska skrämd och ångestfylld. Hon bor ensam i sitt perfekt städade och pyntade hus men längtar efter gemenskap och oordning. Kanske är det därför hon älskar att vara ute när det är storm. Att Filifjonkan är ärlig och sökande gör att hennes ångest inför livets osäkerhet blir allmängiltig och lätt att identifiera sig med. Filifjonkor är ofta noga med etiketten och att hålla kontakt med släkten, oavsett om de gillar det eller inte. De blir lätt nervösa men kan också släppa loss när andan faller på. (Wikipedia)

2 kommentarer:

Camillan förstås sa...

Nu är jag verkligen novis på Mumintrollen, men Filifjonkans beskrivning lät otroligt bekant på en av de finaste människor jag känner. <3

Mian sa...

<3
I så fall kan jag varmt rekommendera Muminpappans Memoarer, Nella är nog stor nog att uppskatta den. Läs och njut1