onsdag 23 juli 2008

Muterade insekter

Bläää, igår kväll hände en sån äcklig grej. Nattade Minna när jag hörde ett konstigt ljud. Det lät som ett skrapande slags fotsteg. På kartongen (ja, vi har fortfarande en hel del ouppackade kartonger, helt värdelöst) bredvid Minnas säng kommer den största spindel jag sett, om man inte räknar såna jag sett i terrarier, klampandes.

Eftersom jag var ensam hemma med Minna var jag tvungen att lösa situationen på egen hand. Övervägde att slita upp Minna ur sängen och fly, att leta reda på en yxa eller skjutvapen och ha ihjäl godzillaspindeln, att försöka få Doris att ta den (lycka till, spindeln var ju snudd på större än hundrackarn!) men insåg snabbt att jag måste plocka den med papper. Snappade åt mig i stort sett hela hushållspappersrullen skulle jag kallsvettig försöka ta eländet. Lättare sagt än gjort, kan jag säga.

Monstret kastade sig åt sidan då jag med darrig hand närmade mig. Och jag kastade mig baklänges, fast bara lite. Väntade mig att den skulle visa huggtänderna och äta upp ett av mina fingrar, minst. Jag lovar att jag var kallsvettig.

Till slut fick jag tag i den gigantiska saken, och efter en hel del hamrande (förenat med kväljningar) var den tack och lov död. För att sedan Manfred skulle tro mig fick den ligga lit de parade på bordet på verandan.

Borde ju ha tagit en bild på denna tingest, men det hade jag tyvärr inte sinnesnärvaro till. Hittade dock bilder som påminner om den. Och faktiskt, spindeln var dryga decimetern i diameter! Helt grotesk!


Idag har jag hittat ett fullkomligt gigantiskt bi i badrummet. Den var omkring fyra centimeter, vilket borde få även den att kvala in i kategorin Muterade Insekter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, den såg faktiskt ut precis sådär... Fast när jag fick se den var den såklart stendöd. Synd att inte jag var hemma... Då hade jag såklart låtit utrymma rummet och gått en match mot monstret... och slagit ihjäl den med revolverhandtaget...

Mia sa...

Uhh, det där är husspindlar. Jag såg en sån på väggen inne på toaletten en morgon. Fick tvinga upp Johan ur sängen för att ta bort den. Usch! Jag kollar fortfarande efter spindlar på väggarna där nu.

Anonym sa...

Jäklar vad modigt av dig att ta bort den själv!! Imponerande. Jag hade stängt dörren, lagt en handduk i eventuell dörrspringa och satt mig en bit bort med uppsikt på dörren.
Samma sak hade jag gjort med biet, jag hade stängt dörren och inväntat en räddande hjälte.Hihi