lördag 23 augusti 2008

Osjälvständiga kvinnor

Just nu är jag ganska beklämd över alla dessa osjälvständiga kvinnor som det tycks vimla av. Jag ska försöka förklara vad jag menar; Då jag och Manfred träffades hade jag ett liv jag trivdes bra med. Jag hade mitt hem, mitt jobb, mina vänner, mina intressen, alltså ett stabilt och ordnat liv. Det var inte perfekt, men jag trivdes och mådde bra. Blev sedan kär i Manfred och valde att så småningom flytta till Södertälje för att vårt förhållande skulle utvecklas åt något håll, och för att det kändes spännande att trampa ny mark. Resten är ju historia, och vi är idag gifta och har andra barnet på väg.

Vad jag vill säga med det är att jag valde att leva med Manfred inte för att jag behövde det, inte för att jag inte klarade mig utan honom, utan helt enkelt för att jag trivs bättre med honom vid min sida än utan. Vi var två fria, starka, vuxna människor som valde varandra. Vi är inte beroende av varandra på något sätt, men det gör inte att vi älskar varandra mindre.

Tillbaka till vad jag inledde dagens inlägg med; Att jag blir beklämd. Varför måste vissa ha en man vid sin sida för att känna att de duger? Om man tycker så illa om sig själv, är så osäker och svag i sig själv att man inte kan leva ensam behöver man terapi, inte en kärlekspartner. Det känns så skrämmande, på något sätt, då en människa betonar hur osäker och olycklig hon var innan hon träffade sin respektive. Man har aldrig, aldrig garantier för att ett förhållande håller, och om man då inte lärt sig tycka om sig själv för sin egen skull är man ganska illa ute. Personligen skulle jag varit väldigt ointresserad, och sprungit min väg, om Manfred varit ett vrak då vi träffades, om jag varit tvungen att liksom "rädda" honom. Självständiga, trygga människor som trivs med sig själva och sitt liv är banne mig så mycket mer attraktivt och intressant än "sköra" och "bräckliga" neurotiker.

Minns under en fotografering då jag pratade med en tjej om att jag var stolt över att ha slutat röka. Konstaterade att det var det bästa jag någonsin gjort (det var alltså innan Minna var påtänkt). Hon svarade med att det bästa hon gjort vara att träffa sin sambo. Sin dåvarande sambo, bör tilläggas. Hon fullkomligt dyrkade honom, men blev ändå ensam några månader senare. (hon mår bra idag, även om hon i mina ögon förändrats och anpassat sig väl mycket för sin nye...som hon fullkomligt dyrkar...) Det var dock å ena sidan fint det hon sade, å andra sidan, och mest det, så blev jag mörkrädd över hennes beroende. Som om hennes kärlek skulle vara starkare bara för att han "räddat" henne (hon berättade sin bakgrundshistoria också) och jag "bara" valt att leva med Manfred för att jag ville.

Jag avgudar inte alltid mig själv direkt, och jag har en massa issues att arbeta med. Men jag gör också just det; jobbar på att tycka om mig själv, eftersom det är enda vägen att älska även andra. Jag är stolt över att ha kommit så långt som jag gjort med det hela, och visst har Manfred hela tiden varit ett underbart stöd, men det är jag som gjort jobbet. Jag själv har löst mina problem, för ingen annan kan någonsin göra det åt mig.

Lite väl lång inlägg ikväll, beklagar. Var bara tvungen att få det ur mig. Och tro mig, jag har ändå hårdredigerat det hela så det inte skulle bli ännu längre! Ibland är det svårt att fatta sig kort.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Klockrent!

Anonym sa...

att ni bara orkar, lägga er i andras tänkande och hur människor lever och vill ha det. Blir så trött. Skaffa er egna LIV.

Mian sa...

Anonym: Detsamma, får jag väl säga i så fall. Läs inte min blogg om du stör dig på den.

Anonym sa...

Tråkigt nog tycker jag det där verkar vara ganska vanligt bland tjejer. Paniken "att måsta vara ihop". Varför har jag nog inte analyserat, men det faktum att det andra en tjej, lika träffsäkert var gång, berättar om sin nye kille är vad han jobbar med. Tjejer behöver någon att vara stolt över. Eller?

Mian sa...

Redaktörn: Det har jag faktiskt inte tänkt på, det med jobbet. Funderade just hur jag själv gör, men jag brukar snarare undvika att säga vad Manfred gör eftersom jag inte vill att det ska låta som skryt. Tänker på hur mina närmaste vänner brukar göra också, men jag känner nog inte helt igen dem i det hela heller. Kanske just därför jag har dem som närmaste vänner, eftersom de är så pass självständiga och trygga i sig själva! :-)